Reflektioner om Storyline
som arbetssätt
Efter
föreläsningen om Storyline tyckte jag det lät som ett väldigt roligt sätt att
arbeta på och jag såg fram emot att starta en egen Storyline. Men när vi väl skulle sätta igång förstod jag inte riktigt hur man på ett bra sätt kunde
börja. Vi i vår grupp valde att ta en redan befintlig Storyline
då ingen tidigare hade jobbat med det. Genom att utgå ifrån en redan befintlig
och kunna hämta inspiration för uppstarten upplevde jag som mycket positivt för
att på ett tydligare sätt kunna se syfte och målet med det hela.
Sanne
Björklund(2014) belyser att utemiljön är en viktig del av en pedagogisk
verksamhet. Hon menar på att utemiljön kan fungera som ett extra rum där lek
och lärande kan ske. Detta kan jag se och bekräfta i vår Storyline om
skogsmullarna, då vi bland annat hämtar inspiration och material från naturen som finns
runt omkring oss. Vi växlar inom och utomhusaktiverna i händelseförloppet.
Det jag
har lärt mig är grunden i hur en Storyline fungerar och är uppbyggd. ”Barnen blir inte instruerade utan utmanade.
Genom att upptäcka, utforska, reflektera, samtala och handla lär de sig under
upplevelsepräglade förhållanden!”(Falkenberg & Håkonsson, 2004, s.40) Min upplevelse är att detta är ett arbetssätt
som är praktiskt och konkret för barnen. Det är mycket öppna frågor som hur,
vad och varför som möjliggör att barnen får tänka till och ger möjlighet till
innehållsrika samtal. Med Storyline går det att få med och beröra många ämnen
vilket medför att det går att koppla mycket av arbetet till målen i läroplanen.
Mål som kan kopplas till vår Storyline är exempelvis att förskolan ska sträva
efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturvetenskap, hur
människor, natur och samhälle påverkar varandra. Att barnen får utveckla sin
förmåga att bygga, skapa med olika material och redskap m.fl. (Skolverket,
2011). Jag som blivande förskollärare kan också följa barnens intresse och
idéer på ett nytt sätt, och det går att arbeta över längre tid vilket jag
tycker känns positivt.
/Angelica Drottz
Referenser
Björklund,
S. (2014). Lärande för hållbar utveckling: i förskolan. (1. uppl.)
Lund: Studentlitteratur.
Falkenberg,
C. & Håkonsson, E. (2004). Storylineboken: handbok för lärare. (1.
uppl.) Hässelby: Runa.
Skolverket
(2011). Läroplan för förskolan Lpfö 98. (2., rev. uppl.) Stockholm: Skolverket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar