måndag 11 januari 2016

Reflektioner om Storyline som arbetssätt - Angelica Drottz


Reflektioner om Storyline som arbetssätt
Efter föreläsningen om Storyline tyckte jag det lät som ett väldigt roligt sätt att arbeta på och jag såg fram emot att starta en egen Storyline. Men när vi väl skulle sätta igång förstod jag inte riktigt hur man på ett bra sätt kunde börja. Vi i vår grupp valde att ta en redan befintlig Storyline då ingen tidigare hade jobbat med det. Genom att utgå ifrån en redan befintlig och kunna hämta inspiration för uppstarten upplevde jag som mycket positivt för att på ett tydligare sätt kunna se syfte och målet med det hela. 

Sanne Björklund(2014) belyser att utemiljön är en viktig del av en pedagogisk verksamhet. Hon menar på att utemiljön kan fungera som ett extra rum där lek och lärande kan ske. Detta kan jag se och bekräfta i vår Storyline om skogsmullarna, då vi  bland annat hämtar inspiration och material från naturen som finns runt omkring oss. Vi växlar inom och utomhusaktiverna i händelseförloppet.

Det jag har lärt mig är grunden i hur en Storyline fungerar och är uppbyggd. ”Barnen blir inte instruerade utan utmanade. Genom att upptäcka, utforska, reflektera, samtala och handla lär de sig under upplevelsepräglade förhållanden!”(Falkenberg & Håkonsson, 2004, s.40) Min upplevelse är att detta är ett arbetssätt som är praktiskt och konkret för barnen. Det är mycket öppna frågor som hur, vad och varför som möjliggör att barnen får tänka till och ger möjlighet till innehållsrika samtal. Med Storyline går det att få med och beröra många ämnen vilket medför att det går att koppla mycket av arbetet till målen i läroplanen. Mål som kan kopplas till vår Storyline är exempelvis att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturvetenskap, hur människor, natur och samhälle påverkar varandra. Att barnen får utveckla sin förmåga att bygga, skapa med olika material och redskap m.fl. (Skolverket, 2011). Jag som blivande förskollärare kan också följa barnens intresse och idéer på ett nytt sätt, och det går att arbeta över längre tid vilket jag tycker känns positivt.

/Angelica Drottz


Referenser
Björklund, S. (2014). Lärande för hållbar utveckling: i förskolan. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.

Falkenberg, C. & Håkonsson, E. (2004). Storylineboken: handbok för lärare. (1. uppl.) Hässelby: Runa.

Skolverket (2011). Läroplan för förskolan Lpfö 98. (2., rev. uppl.) Stockholm: Skolverket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar