Syfte: Här får barnen öva sin fantasi och kreativitet samt även skapande och finmotorik. De får också öva sig i att följa en ritning. Genom diskussion får de får de även ta del av andras tankar och åsikter och sedan själva skapa sin egen skogsmulle.
Barnen har kommit fram till att skogsmullarna kan se lite olika ut precis som vi människor kan göra. Här är ett exempel på en ritning och några exempel på hur färdiga skogsmullar skulle kunna se ut:
3b. Introduktion: Efter skapandet av skogsmullarna så får barnen själva skapa en personlighet åt sin skogsmulle exempelvis vad de tycker om och vilka personligheter som de har. När de har skapat sin skogsmulle med en personlighet så får de som vill berätta för de andra barnen om sin skogsmulle.
Syfte: Barnen får öva på begreppsbildning och fantasi när de tillsammans diskuterar egenskaper och kvalitéer skogsmullarna kan ha. När de sedan berättar för de andra barnen om sin skogsmulle får de även öva sig på att prata inför andra.
"utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra" (Skolverket, 2011, s.9)
Nyckelfrågor: Vad heter den? Vad tycker den om?


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar