måndag 11 januari 2016

Händelse 6 - Svar på brevet

Introduktion av händelse 6 till barnen: Nu har hela processen med återvinningen ägt rum och barnen har fått arbeta för att få skogsdungen ren. Nu är tanken att barnen ska skriva ett brev till skogsmullarna där de berättar att de har tagit hand om skräpet och att allt inte var skräp utan att några saker är återvunna. Här frågar vi barnen hur de vill kommunicera med skogsmullarna och ett förslag är via brev om barnen inte kommer fram till något annat alternativ. De får diskutera var som skett under hela storylinen och vad resultaten har blivit.

Exempel på brev från barnen:
"Hej Skogsmullarna, nu har vi tagit hand om allt det skräpet som fanns i eran dunge. En del saker har vi återanvänt och en del saker har vi tagit med till återvinningsstationen. Vi hoppas att eran dunge håller sin ren och att ni kan fortsätta leva i eran fina dunge. Blir det problem igen får ni alltid fråga oss om hjälp! Hälsningar Barnen på förskolan"

Syfte: Här är tanken att barnen ska få reflektera över vad resultatet har blivit och var de har dragit för slutsatser. Nu hoppas vi att barnen har fått med sig en grundläggande kunskap om vilken påverkan vi har på miljön och hur man kan återvinna och återanvända material samt att det skadar skogens varelser om vi slänger skräp i naturen.

"Förmåga att kunna kommunicera, söka ny kunskap och kunna samarbeta är nödvän­ dig i ett samhälle präglat av ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt. Förskolan ska lägga grunden till att barnen på sikt kan tillägna sig de kunskaper som utgör den gemensamma referensram som alla i samhället behöver. " (Skolverket, 2011, s. 6)

Nyckelfrågor: Vad har resultatet blivit?

Nu lever skogsmullarna sitt liv i skogsdungen som de gjorde innan allt skräpet kom dit. De utforskar och tar hand om sin dunge och är mycket tacksamma och glada över hjälpen de små människorna gav dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar