Tid - Vår storyline utspelar sig i fortlöpande nutid och dagens miljöproblem är centrala i berättelsen.
Plats - Berättelsen utspelar sig i skogsdungen där skogsmullarna bor och har fått stora problem med nedskräpning.
Karaktärer - Våra karaktärer är skogsmullarna, barnen kommer själva att få skapa egna skogsmullar med egenskaper.
Händelser - 1. Brevet från skogsmullarna kommer till barnen.
2. Skapande av skogsdungen.
3. Skapande av skogsmullar och dess egenskaper.
4. Skräpet i skogsdungen.
5. Återvinning/återanvändning (med high-point).
6. Barnen skickar brev till skogsmullarna.
Mål:
Målet med vår storyline är att barnen ska få en större förståelse för vår närmiljö och hur vi människor påverkar denna. Den röda tråden genom berättelsen är att på ett spännande och lustfyllt sätt belysa vikten av sophantering.
Att arbeta med storyline verkar vara ett spännande arbetssätt och efter läsning av Falkenberg och Håkonsson (2004) tror vi att detta arbetssätt passar bra ihop med vårt arbete om hållbar utveckling med inriktning på sophantering. Björklund (2014) lägger stor vikt vid att vistas i naturen för att få se samband mellan naturen och sin egen plats i den. Att utifrån detta ta med barnen ut i naturen ser vi som en viktig del i lärandet för hållbar utveckling och är något som vi planerar att göra i detta arbete. tanken är även att vi i denna utflykt ska samla ihop material som vi senare kan använda oss utav i vårt eget skapande.
Att vi valt att arbeta med just sophantering beror till stor del på att det är ett arbete som vi anser är konkret och lätt att arbeta med för alla åldrar. Björklund (2014) menar att om barn redan tidigt lär sig att sopsortera blir det en självklar del i vardagen. Något som vi strävar efter i förskolan.
I hela vårt arbete har vi utgått och tagit inspiration från Storyline (u.å.), Falkenberg och Håkonsson (2004) samt storylinen "Mofflor och människor" (Håll sverige rent, 2008).
Referenser
Björklund,
S. (2014). Lärande för hållbar utveckling: i förskolan. (1. uppl.) Lund:
Studentlitteratur.
Falkenberg, C. & Håkonsson, E. (2004). Storylineboken: handbok för lärare. (1. uppl.) Hässelby: Runa.
Håll Sverige
rent. (2008). Mofflor och människor. Hämtad 2015-12-18, från http://www.hsr.se/sites/default/files/content_media/storyline_liten_2009.pdf
Storyline (u.å.) Hämtad 2015-12-18, från http://storyline.se/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar