tisdag 12 januari 2016

Enskild reflektion kring storylinearbetet - Emma Olsson

Enskild reflektion kring storylinearbetet - Emma Olsson

När vi först introducerades för arbetssättet Storyline verkade det spännande och det såg roligt ut, men jag kände mig ganska vilsen. Detta är ingenting jag tidigare varit i kontakt med och när arbetet först startade kändes det ganska oklart hur arbetet skulle byggas upp. När vi kollat på redan befintliga Storylinearbeten och fått lite inspiration och idéer på vad det faktiskt är för något och hur det kan se ut kände jag mig genast mer taggad att själv få prova detta. Det kändes dock vid vissa tillfällen som om det hade varit mer lärorikt och ännu mer spännande om vi hade haft en riktig barngrupp till vårt förfogande samtidigt som det känns bra att få lite kläm och förkunskaper om det nya arbetssätt först innan man provar det med barnen.

Björklund (2014) menar på att demokrati är en mycket viktig del när det kommer till ett hållbart samhälle. Även om fokuset på just denna Storyline berättelse var på det ekologiska, anser jag också att man får in mycket av det som krävs för ett socialt hållbart samhälle i just själva arbetssättet. Barnen lär sig att lyssna på vad kompisarna har att säga och låta alla vara lika delaktiga i arbetet. Jag ser även Storyline som ett arbete som främjar demokratin, barnen ges både delaktighet och inflytande över arbetet då det förs framåt av deras tankar och idéer istället för att vi pedagoger redan har en färdig plan för hur allt ska gå till och vad resultatet skall bli. Vi har ett mål vi strävar mot, men barnens reflektioner för oss dit. Enligt läroplanen för förskolan (skolverket, 2011) är barns inflytande i förskolan något vi arbetar för att främja. Som Björklund (2014) betonar ska vi pedagoger ställa frågor som gagnar barnens uppmärksamhet och tänkande istället för frågor som begränsar dem, vi måste lyssna på och utmana dem. För att alla barn ska ges inflytande och få möjligheten att bidra och visa vad de kan menar de på storyline (u.å.) att arbetet skall vara varierat för att främja aktivt deltagande hos alla partet samt främja alla barnens kunskaper och tankar.

Efter detta arbetet är min uppfattnings av Storyline som metod i förskolan att jag tror det är en arbetsmetod med mycket stor potential. Jag anser det vara en metod som kan framstå som mycket lustfylld för barnen och går att variera på mängder med sätt utifrån barnens tankar och idéer. Falkenberg och Håkansson (2004) beskriver att när man använder Storyline som arbetsmetod kan detta leda till att det skapas ett engagemang hos barnen då de tillsammans med lärarna får vara med och skapa. När jag provade på denna metod upplevde jag själv den som mycket lustfylld, jag tror det är viktigt att barnen känner att även pedagogerna är intresserade och engagerade i det vi undersöker tillsammans för att barnens engagemang ska växa. Som Björklund (2014) beskriver gäller det inte bara att föra vidare information till barnen, det ger mer (för alla parter anser jag) om man själv är med och söker kunskapen tillsammans. En önskan hade dock varit att faktiskt ha fått prova på detta i en riktig barngrupp då detta var något helt nytt för mig och jag anser det var svårt vid vissa tillfällen att exempelvis utgå från barnens tankar och föra arbetet vidare, när där faktiskt inte fanns några. Därför är detta en metod jag garanterat kommer prova igen vid ett annat tillfälle när jag är ute på förskolan och i barngrupp för att få ännu en djupare förståelse för denna arbetsmetod. Storyline är en metod jag anser vara lustfylld och givande för barnen samt berör många av de mål vi i förskolan strävar mot. Barnen ges inflytande, de lär sig att lyssna på och respektera varandra samt att själva lära sig att förmedla sina tankar och idéer, de utvecklas sina estetiska och skapande förmågor och i just detta arbete utvecklar de deras kunskaper och förståelsen för sin närmiljö etc. Jag ser därför ingen anledning till att inte fortsätta arbeta på detta sätt, jag själv ser fram emot att utveckla mina egna kunskaper om Storyline och tillsammans med barnen undersöka allt vad världen har att erbjuda!

Referenslista

Björklund, S. (2014). Lärande för hållbar utveckling: i förskolan. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.

Falkenberg, C. & Håkonsson, E. (2004). Storylineboken: handbok för lärare. (1. uppl.) Hässelby: Runa.

Skolverket (2011). Läroplan för förskolan Lpfö 98. (2., rev. uppl.) Stockholm: Skolverket.

Storyline (u.å.) Hämtad: 2016-01-10, från http://storyline.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar