tisdag 12 januari 2016

Reflektion - Storyline som metod i förskolan. Av Sofia Ottosson

Det har i denna kurs varit intressant och givande att få testa på att arbeta med Storyline som metod, då det är helt nytt för mig. Jag har aldrig hört talas om det förut, men efter att ha fått en större förståelse och inblick i detta arbetssätt verkar Storyline som ett spännande verktyg man kan använda sig av med barnen i förskolan. Storyline bygger framförallt på ett praktiskt  arbete där utgångspunkten är elevernas förkunskaper och undervisningen avslutas med teori och diskussion (Storyline.se). Det som vi har arbetat med i detta fall, är hur man genom storyline som metod kan arbeta med hållbar utveckling i förskolan. Det är intressant att arbeta på ett sådant sätt där man utgår från praktisk undervisning först, där barnen tar händelserna vidare och att sedan använda sig av teori och diskussion i slutet. På så sätt är det också barnens tankar och idéer som står i fokus. Björklund (2014) skriver att det är av stor betydelse att arbeta på det sättet där barnen får söka efter kunskap bortom det kända, för att inte snävas in och begränsas lika mycket. Genom att då arbeta med Storyline som metod kan barnen själva få styra händelserna och uppmärksamma det som de själva är nyfikna på att få reda mer om. Detta arbetssätt medför på så sätt att barnen har inflytande och är delaktiga i sitt eget lärande, vilket kan kopplas ihop med demokrati som är ett viktigt begrepp som ska genomsyras i förskoland vardag. Även Björklund skriver att få uttrycka sina åsikter och bli lyssnad på är en viktig del i arbetet med hållbar utveckling.

Som nämnts ovan har det varit ett spännande moment att få arbeta med Storyline. Det har också gett inspiration till egna tankar och idéer som man kan använda sig av i framtida yrke som förskollärare. Även om vi i detta fall fokuserat på lärande för hållbar utveckling, kan man med hjälp av denna metod arbeta på många olika slags områden som skall beröras i förskolan. Att utgå från barnens handlingar gör det även till ett extra spännande moment då man inte riktigt vet vad som kommer att hända, vilket kan göra att undervisningen blir ännu mer lustfylld.

 Referenser: Björklund. Sanne (2014). Lärande för hållbar utveckling i förskolan. 1. uppl. Lund:  Studentlitteratur.

 Av: Sofia Ottosson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar