Som nämnts ovan har det varit ett spännande moment att få
arbeta med Storyline. Det har också gett inspiration till egna tankar och idéer
som man kan använda sig av i framtida yrke som förskollärare. Även om vi i
detta fall fokuserat på lärande för hållbar utveckling, kan man med hjälp av
denna metod arbeta på många olika slags områden som skall beröras i förskolan.
Att utgå från barnens handlingar gör det även till ett extra spännande moment
då man inte riktigt vet vad som kommer att hända, vilket kan göra att
undervisningen blir ännu mer lustfylld.
tisdag 12 januari 2016
Reflektion - Storyline som metod i förskolan. Av Sofia Ottosson
Det har i denna kurs varit intressant och givande att få testa
på att arbeta med Storyline som metod, då det är helt nytt för mig. Jag har
aldrig hört talas om det förut, men efter att ha fått en större förståelse och
inblick i detta arbetssätt verkar Storyline som ett spännande verktyg man kan
använda sig av med barnen i förskolan. Storyline bygger framförallt på ett
praktiskt arbete där utgångspunkten är
elevernas förkunskaper och undervisningen avslutas med teori och diskussion (Storyline.se).
Det som vi har arbetat med i detta fall, är hur man genom storyline som metod
kan arbeta med hållbar utveckling i förskolan. Det är intressant att arbeta på
ett sådant sätt där man utgår från praktisk undervisning först, där barnen tar
händelserna vidare och att sedan använda sig av teori och diskussion i slutet. På
så sätt är det också barnens tankar och idéer som står i fokus. Björklund
(2014) skriver att det är av stor betydelse att arbeta på det sättet där barnen
får söka efter kunskap bortom det kända, för att inte snävas in och begränsas
lika mycket. Genom att då arbeta med Storyline som metod kan barnen själva få
styra händelserna och uppmärksamma det som de själva är nyfikna på att få reda
mer om. Detta arbetssätt medför på så sätt att barnen har inflytande och är
delaktiga i sitt eget lärande, vilket kan kopplas ihop med demokrati som är ett
viktigt begrepp som ska genomsyras i förskoland vardag. Även Björklund skriver
att få uttrycka sina åsikter och bli lyssnad på är en viktig del i arbetet med
hållbar utveckling.
Referenser: Björklund.
Sanne (2014). Lärande för hållbar
utveckling i förskolan. 1. uppl. Lund:
Studentlitteratur.
Av: Sofia
Ottosson
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar