Storyline som
metod
Storyline
som metod för lärande i förskola och skola är för mig en helt ny metod som jag
aldrig tidigare hört talas om. Arbetsgången i storyline är tvärtemot den
traditionella i skolan och innebär att man först praktiskt får testa, sedan
reflektera över det man gjort följt av att de teorier som finns presenteras
(Storyline, u.å.). Att vända på arbetsgången så som en storyline gör ser jag som
mycket positivt då den spännande praktiska delen kommer först vilket öppnar upp
för barnens egna tankar, idéer, fantasi och kreativitet. Dessa prövas sedan mot
den teori som faktiskt finns och barnens hypoteser blir i detta skede viktiga
och teorin fastnar lättare då barnen själva är ivriga till att ta reda på hur
det verkligen är i förhållande till sina tankar och hypoteser (Håll sverige rent). I den traditionella arbetsgången där pedagogen först förklarar
teorin och barnen får veta ”hur det är” följt av att få testa praktiskt tror
jag att många barns fantasi och kreativitet begränsas av att det finns ett
”rätt sätt”. Varför försöka med något nytt när jag redan fått höra hur det är?
Storyline
är för mig ett lek- och fantasifullt sätt att arbeta på vilket jag tror ger mer
åt både barn och pedagoger. Björklund (2014) beskriver vikten av att inte bara
tilldelas information om hur något är utan att det är mer givande att vara
delaktig och aktiv i kunskapssökandet. Detta anser jag att barnen är i arbetet
med storyline där utgångspunkten är barnens förkunskaper och barnens tankar och
fantasi är det man är ute efter genom de öppna nyckelfrågor som presenteras vid
varje tillfälle. En storyline är en berättelse som vi gör tillsammans vilket
jag även tror kan stärka barnens självkänsla då de ser att deras tankar och
idéer är meningsfulla och tas på allvar.
Mitt eget
lärande
Att
få lära sig nya metoder för hur man praktiskt kan arbeta i förskolan ser jag
som mycket positivt och storyline är absolut ett arbetssätt som jag tror är
givande och spännande både för barn och vuxna då vi skapar berättelsen
tillsammans. Det är också spännande och utmanande att vi som pedagoger måste
släppa lite på kontrollen för att barnens tankar och idéer ska få utrymme i
berättelsen. Det som jag anser var svårast i detta arbete är att storylinen är
såpass praktisk och ska följa och bygga på barnens förkunskaper och tankar.
Detta är en svår del att få in i arbetet utan en barngrupp! Så att släppa
kontrollen och låta barnen leda gör vi bara på låtsas så i vår storyline blir
hela berättelsen så som vi i gruppen hade tänkt och planerat från början. Jag
kan tänka mig att en storyline i verkligheten kräver mer planering och mycket
dokumentation under berättelsens gång då barnens tankar ska vävas ihop med den
röda tråd som ska finnas i berättelsen.
Efter
denna uppgift har vi fått kunskaperna om vad en storyline är och hur man
praktiskt kan skapa en, nu väntar jag med spänning på att få testa detta
arbetssätt med en riktig barngrupp!
Referenser
Björklund,
S. (2014). Lärande för hållbar utveckling: i förskolan. (1. uppl.) Lund:
Studentlitteratur.
Håll sverige rent. (2008). Mofflor
och människor. Hämtad 2016-01-10 från: http://media.storyline.se/2012/08/mofflor-och-m%C3%A4nniskor.pdf
Storyline (u.å.)
Hämtad 2016-01-10, från: http://storyline.se/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar