måndag 11 januari 2016

Reflektioner kring Storyline - Anna Lindén


Storyline som metod
Björklund (2014) nämner demokrati som en viktig del i hållbar utveckling då barnen får göra sin röst hörd vilket är något som även Läroplanen för förskolan (skolverket, 2011) nämner vid ett flertal tillfällen. Barnen ska få ha inflytande över verksamheten samt sitt eget lärande. Genom att arbeta med Storyline anser jag att man får in barnens inflytande på ett roligt och spännande sätt. Man utgår helt ifrån barnens reflektioner och tankar, samtidigt som vi pedagoger finns med arbetet tillsammans med barnen. Genom att använda oss av ”nyckelfrågor” så leder pedagogerna arbetet framåt inom de ramar som är uppsatta samtidigt som frågorna får barnen att själva reflektera (storyline, u.å.). Jag tror även att storyline är ett arbete som lätt kan anpassas till barn i alla åldrar just eftersom man utgår fram barnens tankar och reflektioner, detta leder till att arbetet läggs på barnens nivå.
Att arbeta med storyline ger också barnen möjligheten att få följa ett arbete från början till slut. Barnen får verkligen sätta sig in i det valda ämnet och hitta egna lösningar. Detta anser jag är ett spännande sätt att arbeta då jag tror barnen blir mer engagerade när de får fördjupa sig i ett ämne, samtidigt som de själva får känna att deras tankar och förslag tas på allvar. Björklund (2014) skriver om vikten att synliggöra barnens reflektioner samt lyssna på deras åsikter. Björklund menar även att det är genom att inte ha några rätt och fel svar som vi hittar på nya sätt att tackla världens problem, här har barnen en fördel som inte redan ”vet vad som är rätt och fel”. 

Mitt eget lärande
Storyline var helt nytt för mig och inget jag hört om eller stött på tidigare. I början av arbetet tyckte jag att det var rörigt och svårt att förstå men efter att ha arbetat och diskuterat i gruppen så tror jag att jag har fått grepp om vad Storyline handlar om och hur man kan använda det i förskolan. Nu i efterhand så ser jag Storyline som ett verktyg som jag gärna vill använda mig av i framtiden tillsammans med barnen. Jag har även själv blivit påmind om vikten av att sopsortera, när man arbetar och diskuterar mycket om det. Under detta arbetet har jag fått med mig mycket tips på hur jag kan arbeta med barnen på ett sätt där de är med och påverkar samt får komma med egna, nya och kreativa ideér. Att arbeta med storyline ”på låtsas” har varit spännande och givande och jag tror att det kan vara riktigt kul att arbeta med det på riktigt tillsammans med barnen. 

Ett slutcitat från Läroplanen som sammanfattar arbetet med Storyline på att bra sätt: ”Barnen ska få möjligheter att utveckla sin förmåga att iaktta och reflektera. Förskolan ska vara en levande social och kulturell miljö som stimulerar barnen att ta initiativ och som utvecklar deras sociala och kommunikativa kompetens. Barnet ska också ha möjlighet att enskilt fördjupa sig i en fråga och söka svar och lösningar.” (Skolverket, 2011, s.6)

/ Anna Lindén

Referenser
Björklund, S. (2014). Lärande för hållbar utveckling - i förskolan. Lund: Studentlitteratur.

Skolverket (2011). Läroplanen för förskolan Lpfö 98/10. Hämtad: 2016-01-11. Från http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Storyline (u.å.) . Hämtad: 2016-01-11. Från http://storyline.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar