måndag 11 januari 2016

Händelse 5 - Återvinning

Introduktion av händelse fem: Utifrån slutsatsen att skräpet måste tas hand om, som barnen kom fram till under förra tillfället, diskuterar vi hur detta ska gå till och vart det så kallade skräpet skall ta vägen. Detta sker i små samlingar med barnen indelade i olika mindre grupper just för att kunna vara lyhörda och ha chansen att lyssna till alla barnens tankar och åsikter utan att någon/något försvinner i mängden.

Utifrån diskussionerna är förhoppningen att barnen kommit fram till olika scenarier kring de olika materialen från skogen för att sedan tillsammans med barnen skapa nya användningsområden åt dem samt gå till återvinningsstationen med de material som anses vara skräp. Här är våran high point, när barnen aktivt får bidra till en bättre miljö när de går till återvinningsstationen samt hittar nya användningsområden på materialet de hittat i skogen.

Barnen diskuterar kring skräpet vi hittat.


De diskuterar fram och börjar sorterar materialet från skogen i högar om vad som ska återvinnas, återanvändas och låta ligga kvar i skogen.

Sedan beger vi oss mot ett studiebesök på återvinningsstationen med det skräp som skall återvinnas. Eventuellt sker även ett besök i livsmedelsbutiken och pantar burkar och flaskor om detta förslag dyker upp bland barnen.


Syfte - Diskussionerna kring skräpet skall förhoppningsvis leda till att barnen får en större förståelse för sin närmiljö samt återvinning och återanvändning. Vi hoppas att barnen får känslan av att de själva kan vara med och göra skillnad i samhället. "Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö" (skolverket 2011, s.8) "Arbetslaget ska ge barnen möjlighet att förstå hur egna handlingar kan påverka miljön, .." (skolverket 2011, s.11)

Nyckelfrågor - Hur tar vi hand om skräpet? Kan det komma till användning? Är allt skräp?

Potentiella svar från barn - Man kan tänka att barnens första tanke på frågan om hur vi tar hand om skräpet är att man slänger det, eventuellt anses pinnen och kotten vara ett självklart skogsmaterial som får lov ligga kvar på sin plats. Om man för diskussionen vidare till frågor som om allt är skräp och om man kan få användning för det vi har hittat kan man tänka att barnens tankar svävar iväg lite längre till att man kanske kan använda bilen att leka med och att man kan tvätta t-shirten så den blir ren och användbar etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar